Köpa och äga terrängfordon
Funderar du på en snöskoter eller en fyrhjuling?
Bra tänkt! Att köpa en snöskoter eller fyrhjuling är ett smart val. Inte bara för att du kommer att uppleva en frihet som inget annat fordon kan matcha, men också för att det finns så många möjligheter att hitta ett terrängfordon som passar dig och just dina krav.
Men det finns naturligtvis mycket att tänka igenom före köpet. Och gör just det före köpet. En timmes noggrannhet före köpet sparar tio timmars frustration efter!
Några generella råd
Tänk efter före vilka behov du har, vilket slags fordon du behöver och hur mycket pengar du har råd att betala. När beställningen eller köpeavtalet väl är undertecknat kan det vara svårt att ångra sig.
När du har ett antal olika fordon att välja mellan, räkna då ut vad fordonet du vill köpa kostar per år, månad och per mil. Olika fordon kostar naturligtvis olika mycket beroende på vilken sorts fordon du väljer, hur stor motorn är, vilka tillbehörspaket som du vill hänga på och så vidare.
Hur mycket ska du använda fordonet? Hur långt och hur ofta planerar du att köra det? Svaret påverkar både driftskostnaden såväl som andrahandsvärdet.
Glöm inte heller bort försäkringskostnaden.
När du bestämt dig – fråga alltid om vilka garantier som finns och hur länge de gäller. Några exempel kan vara nyfordonsgarantier, vagnskadegarantier med flera. Väljer du mellan några likartade fordon kan just garantierna komma att avgöra ditt beslut! Här kan också val av försäkring eller försäkringslösning påverka ditt val.
Skriftligt.
Allt ska vara skriftligt. De allra flesta återförsäljare/handlare i snö- och terrängfordonsbranschen är genuint engagerade i de snöskotrar och fyrhjulingar de säljer, men du ska aldrig nöja dig med muntliga avtal. Be säljaren att skriva ner löften och avtal när ni pratar om vilka möjligheter som står till buds. Om denne inte vill det, välj en annan handlare eller säljare. Detta gäller både när du köper ett nytt fordon hos en av våra återförsäljare eller när du köper begagnat av en privatperson.
Läs igenom kontraktet noga innan du skriver på. Och läs det sedan en gång till.
Skulle du ångra köpet innan leverans, så har du möjlighet till det, men då har säljaren i allmänhet rätt till en viss ersättning.
Köper du fordonet på avbetalning måste ofta minst 20% erläggas kontant. (Kan också ske i form av inbytesfordon).
Är fordonet köpt på avbetalning så får du inte sälja fordonet förrän det är färdigbetalat. Se därför till att du undersöker om det fordon du tänker köpa är fullbetald av säljaren så att inte ett finansbolag kommer till dig och begär att du ska fortsätta betala säljarens skuld.
Vilken fordon ska jag köpa?
Du, ingen annan, måste först besvara frågan vad du ska använda din snöskoter eller fyrhjuling till. Dessutom finns det ju också vissa lagar/regelverk som kan begränsa ditt val. Till exempel din ålder, vilket körkort eller förarbevis du har och så vidare. Glöm inte bort att det är hårda regler för körning i terrängen.
Det finns inget terrängfordon som passar alla, utan det är en smaksak precis som med allt annat i livet. Det beror ju på..
Utseende, fart, smidighet, ljud, motorstyrka, komfortpaket, kostnad.. Det finns många faktorer som spelar in. Generellt sätt så ska man inte kolla sig blind på motorstyrkan om man är nybörjare då är det bättre att prioritera ett lättkört och smidigt terrängfordon.
Så, tänk noggrant igenom om du ska köra mest i skogen, på snöskoterleder eller använda snöskotern för friåkning, om du ska köra korta eller långa sträckor, för njutningen skull eller för att använda fordonet i skogs- eller lantbruket och så vidare. Svaren på de här frågorna brukar avgränsa antalet alternativ på ett positivt sätt.
Det finns ett antal kategorier av terrängfordon som är byggda just utifrån vad de ska främst användas till, vem som ska köra dem och vad föraren vill ha ut av körningen.
Glöm inte bort tillbehören!
Men innan dess bör du också fundera en stund på allt de andra nödvändiga inköpen för din tvåhjulskörning. Du måste till exempel alltid använda hjälm. Detta gäller både dig som förare som passagerare.
Du måste tänka på din övriga personliga skyddsutrustning. På en snöskoter eller en fyrhjuling är du inte skyddad på samma sätt som i en bil så din skyddsutrustning är bokstavligen en livsviktig sak att tänka på.
Innan du kan köra en meter måste du som lägsta krav trafikförsäkra ditt fordon. De allra flesta försäkringsbolagen kan hjälpa dig med prisuppgifter, villkor och priser.
Tyvärr finns det människor som stjäl fordon. Så tänk på hur och var du ställer fordonet när du inte använder det. Detta råd är ännu viktigare när det inte är säsong då du inte använder det under långa perioder. Tänk samtidigt igenom hur du tänker låsa ditt fordon när du parkerar det. Använd alltid godkända lås. Kolla gärna med ditt försäkringsbolag innan du beslutar dig för din stöldskyddsutrustning.
Läs mer om fordonstyper
Ladda ner mer material
Snö- och terrängfordonsbranschen tog för något år sedan (när vi hette ALF) fram en faktabok (nedladdningsbar pdf) om fyrhjulingar, regelverk med mera.
Regelverket och beskrivningarna över de olika sorternas fyrhjulingar är både komplicerade och ibland svårförstådda. Här är ett faktablad om skillnaderna mellan så kallade Traktor A och Traktor B.